Om klubben

Vårt flygplan

Idag flyger vi med en modern UL-maskin, Dynamic WT9 som vi köpte ny år 2010. Vi flyger c 350 timmar per år inklusive skolflyg.

Planet har ett vingspann på nio meter och tomvikten är 259 kilo och maxvikten är 472 kilo. Motorn är en Rotax 912 ULS på 100 hk. Denna ger en machfart på ca 100 knop och en bränsleförbrukning på ca 12 liter/tim (motsvarar ca 0,65 l/mil). Dynamicen är ett snabbt och alert plan som verkligen levererar flygglädje. Läs mer hos tillverkaren Aerospool.

Flygklubben

Vi är en aktiv klubb med ca 40 medlemmar där de flesta flyger. Som medlem har man således god tillgång vårt flygplan. Årligen har vi ett antal elever som tar UL-B-certifikat vilket gör att vi har en stadig tillväxt av medlemmar. Detta gör att vi kan fortsätta utveckla klubben. Senast har vi köpt loss flygfältet från kommunen.

Flygfältet och klubbstugan är navet i vår verksamhet. Här har vi en fullvärdig klubb- och teorilokal, ett övernattningsrum samt ett Pilot/Briefingrum. Vi har verksamhet året om i lokalerna. Är det inte utbildning på vintern så är det våffelkvällar på sommaren.

Vi har ett välutvecklat samarbete med Hälsinglands flygklubbar. Ljusdal, Arbrå, Mohed och Edsbyn är klubbar i närheten som vi ofta besöker.

Viktigast av allt är att vi tillsammans skapar en verksamhet som bygger på lusten att flyga och att vi bidrar till såväl vår eget som klubbens och samhällets välmående. Vi lever efter devisen "Att flyga är att leva"!

Möt några medlemmar

Anledningarna till att flyga är många som frihetskänslan, att hålla sig i trim, klubbgemenskap och använda planet för resor. Några klubbmedelmmar gör samhällsinsatser som att flyga brandflyg.

Henrik

Henrik Frank tog sitt flygcertifikat 2019, innan han tagit körkort för bil! Detta uppmäkrsammade Ljusnan.

-Att flyga är något jag alltid drömt om att göra. I Bollnäs fllygklubb kan jag flyga mycket eftersom planet ofta är ledigt.

-Bästa flygningen hittills var min navigationsflygning till Mora en kristallklar novemberdag.

Andreas

Andreas Lindblom tog sitt flygcertifikat 2017 och är en av klubbens mest aktiva piloter.

-Jag flyger för friheten, en stunds avkoppling från vardagen och möjligen att kunna se allt uppifrån.

-Mitt bästa flygminne är de två längre flygningarna jag gjort på vårvintern i Jämtland och Härjedalsfjällen. Nästa flygning är en sväng till Gotland innan det blir vinter.

-Det bästa med Bollnäs Flygklubb är gänget vi är i klubben.

Erik

Erik Söderberg tog sitt flygceritfikat 2011.

-Jag flyger för känslan av frihet och förmågan att behärska elementen, dvs. luften, men också för att ge motivation att hålla mig mentalt och fysiskt i form. Kamratskapets glädje och klubbkänslan betyder också mycket.

-Bästa flygminnet är en sen sommarkväll på väg norrut längs Ljusnan. 5000 fot, luften jämn och fin, solen på väg ned i nordväst. Då är det härligt att leva!

Vår historia

Bollnäs Flygklubb bildades år 1965 och hade vid bildandet 25 medlemmar. Verksamheten startade med utbildning och flygande från Mohed samt Arbråfältet. 1967 byggde klubben det fält och den hangar som klubben fortfarande nyttjar.

Klubbstugan har utvecklats med åren från ett första bygge med utgångspunkt från ett hönshus, ett andra med utgångspunkt från en manskapsbod och det nuvarande som i basen med utbildnings-, briefing- och övernattningsrum.

Flygplansparken har bestått av omväxlande Piper och Cessna. Klubben har haft flera Piper Cub, en Piper Caribean, en Cessna 170 (C172:s ursprung med sporrställ), Cessna 177 Cardinal samt vår år 2006 sålda Cessna 172 Skyhawk II.

År 2007 bytte klubben inriktning genom att satsa på Ultralätt. I juni 2007 köpte vi ett fabriksnytt UL-B flygplan av typen Lamco EuroCub MK.lV med registreringsbeteckningen SE-VLC. Mellan september och november 2009 var SE-VLC utbytt mot en WT 9 Dynamic SE-VPC. Denna maskin ersattes den 5 mars 2010 av en WT 9 Dynamic SE-VPU. Detta är UL-flygets Rolls Royce eller kanske snarare Ferarri. Dagens UL-B flygplan är moderna lättflugna. bränslesnåla och jämfört med normalklassade flygplan mycket billigare att flyga.

Utöver klubbens flygplan har det i olika omgångar funnits privata flygmaskiner stationerade på fältet. Bollnäs Flygklubbs förste ordförande "Tupp Bengt Persson" startade bl.a. "Tuppzflyg" som handlade med flygmaskiner som naturligtvis delvis var baserade på fältet. Ägarförhållandena för de första flygplanen som klubben disponerade var blandade även om klubben hela tiden hållit sig med minst ett plan i sin egen ägo.

Klubben har i stort sett med egen kraft åstadkommit ett fungerande flygfält som under åren kommit till stor samhällsnytta genom bl.a. för brandflyg, översvämningsövervakning, frivillig försvarsverksamhet och annat som målområden för O-ringen. Flyg är vårt gemsamma intresse som också kan vara till gagn för andra.

Välkommen att höra av dig om du vill veta mera!